Lego-robot szettek, barkács és mechatronikai eszközök és logikai játékok segítik a tehetséggondozást a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban. A Nemzeti Tehetség Program pályázati támogatásából beszerzett felszerelések a LogProg, a barkács, a műszaki rajz és a mechatronika szakkörön támogatják az élményalapú oktatást és fejlesztik a diákok kreatív gondolkozását.
Az iskola Nemzeti Tehetség Programra benyújtott „Tehetségsegítés feltételrendszerének javítása a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban” című NTP-TFJ-22-0070 azonosító számú pályázatát a Kulturális és Innovációs Minisztérium jóváhagyásával, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő támogatásra érdemesnek ítélte. A 2022. július 1 – 2023. június 30-ig tartó időszakra elnyert 4 300 000 forintból az intézmény olyan érdeklődésfelkeltő, szemléletformáló tárgyi eszközöket szerzett be, amelyekkel a műszaki tehetségterületeken hatékonyabb és kiegyensúlyozottabb fejlesztés valósulhat meg.
A támogatásból a LogProg szakkör számára Lego-robot szettek vásárolt az intézmény. Az eszközök segítségével a gyakorlatban hasznosíthatták a diákok azt az elméleti tudást, amit a programozási feladatokon keresztül, a képernyőn tudtak eddig megjeleníteni. Nagy sikerélmény volt számukra, amikor a robotjuk végigment a versenypályán és elvégezte az előírt feladatokat. Ez a pozitív tapasztalat láthatóan motiválta őket abban, hogy bővítsék ismereteiket.
A Lego-robotok használatával fejlődött a diákok kreativitása és tervezési képessége. Amikor ugyanis a feladatok elvégzésekor a robot építéséből fakadó konstrukciós akadályokba ütköztek, szükségszerűen az eredeti terveiket át és újra kellett gondolniuk, ennek megfelelően pedig elengedhetetlen volt a már megírt programjaik módosítása is. A nehézségek leküzdésekor új tervezési technikákat sajátítottak el. Egyebek mellett fejlődött kockázatvállalási képességük, miután mérlegelniük kellett, hogy a felmerült változtatás megéri-e, vagy más alternatív lehetőségeket is érdemes figyelembe venni egy kevésbé bonyolult, de ugyanúgy eredményes stratégia érdekében.
A szakkör vezetője bízik abban, hogy az új eszközökkel eredményesen tudnak felkészülni a 2024-es Robotprogramozó Országos Csapatversenyre. Egy házi bajnokságot már tartottak, ahol országos szintű versenyfeladatokkal mérték össze tudásukat a diákok, amiből sokat tanulhattak.
A barkácsszakkör résztvevői is fejlődtek a támogatásból megvásárolt gépeknek köszönhetően. A műszaki pályára készülőknek alapvetően fontos ugyanis, hogy az alkotó tevékenységekben fejlesszék tervezői és kivitelezői képességüket. Továbbá szükséges az is, hogy a fiúk megszerezzék azokat a gyakorlati ismereteket, amelyeket a diákotthoni ellátás miatt az édesapjuk, illetve a család férfi tagjai csak részben tudnak átadni. A tantermi oktatás mellett nagy szükség van a gyakorlati tapasztalatokra, a műhelymunkára, amihez eszközök kellenek.
Az iskola fűrészeket, fúró és multifunkciós barkácsgépeket, 3D nyomtatót és lézergravírozót szerzett be. Ezekkel használati és ajándéktárgyakat készítettek a diákok. A kétkezi munka során megismerték az alapvető kéziszerszámokat, kisgépeket és jártasságot szerezhettek a fúró- csiszológépek használatában. Kialakult bennük a biztonságos munkavégzés körülményeinek szemlélete és gyakorlata, amelyeket a jövőben akár saját otthoni műhelyükben is kamatoztatni tudnak. Az egyéni alkotás elégedettséget, önbizalmat adott a fiúknak.
A mechatronikai szakkör egyik alapeszköze a PARALLAX-ARDUINO ROBOT, amelynek segítségével a diákok lépésről-lépésre tanulhatják meg a programozást, a robotikát és az áramkörépítést. A szerkezet megépítéséhez szükséges kiegészítőket, felszereléseket tudott vásárolni a gimnázium a Nemzeti Tehetség Program pályázatának köszönhetően. A több mint 50 éve működő szakkör célja mindig is az volt, hogy a fiatalok ne pusztán használják az irányítástechnikai rendszereket, hanem meg is értsék azok működését, hogy a későbbiekben létrehozni és üzemeltetni tudják azokat. Az ilyen szakemberekből ugyanis egyre nagyobb hiány mutatkozik.
A Pannonhalmi Bencés Gimnázium mindig is kiemelt figyelmet fordított a tehetséggondozásra. A fejlesztés alapja a diákok egyéni képességeinek figyelembevétele, a differenciálás; valamint különféle egyéni fejlesztő módszerek alkalmazása a tanítási folyamatban. A tanulók éppen ezért a fenti szakkörökön túl, csaknem 70 féle tehetséggondozó foglalkozás közül választhatnak az idegen nyelvektől kezdve, a képzőművészeten, zenén, a humán- és reál ismereteket célzó képzéseken keresztül, a sportig.