A Pannonhalmi Főapátság termékei szellemi, lelki és testi táplálékot egyaránt megjelenítenek. Szent Benedek Regulájának értelmében a monostor kezdetektől fogva az olvasás helye volt. Az írott szöveg tisztelete és felelőssége áll azoknak a kiadványoknak is a hátterében, amelyeket a Főapátság szellemi műhelyei írott vagy elektronikus formában megjelentetnek. A Bencés Kiadó könyvei és a Pannonhalmi Szemle tematikus számai tartoznak ide elsősorban.

Ugyanakkor egyidős a pannonhalmi monostorral a magyarországi bencés gyógynövénykultúra és borkészítési hagyomány is, amelyet a II. világháború utáni időszak tört meg. A Pannonhalmán élő szerzetesek azonban soha nem mondtak le ezek újjáélesztéséről. A rendszerváltás után Hortobágyi T. Cirill jelenlegi főapát (akkor még perjel) indította el az „Apátsági-termékcsalád” programot. A Bencés Kiadó megalapítása utáni lépés az Apátsági Pincészet, azaz a borkultúra újjászervezése volt. Ezt követte a régi, gyógynövényes receptúrák felkutatása, az arra alapozó termékfejlesztés és -gyártás.

Az életigenlő és vállalkozó kedvű szerzetesek új tartalmakkal telítették az ezeréves gyógynövényes hagyományt. A gyógynövényes és borkultúra ugyanis emberek ezreit vonzza Pannonhalmára, és sokakhoz más, kereskedelmi csatornákon is eljut. A munka eredménye lelkiségi és történelmi kiadványok, az apátsági bor-szortiment, a 12 gyógyteából álló „Pannonhalmi teacsalád”, több gyógynövénylikőr, borecetek, pannonhalmi levendulás termékek, szappanok, kekszek, kozmetikumok és a Vis Vitalis bencés ásványvíz.

Mint minden keresztény közösségnek, úgy a pannonhalmi szerzeteseknek is van küldetésük: Isten emberek iránti szeretetéről kell szólniuk. A könyv, a bor, a víz, a tea, a likőr, a kozmetikum, a gasztronómia mind kiváló kommunikációs eszköz arra, hogy ezt elmondhassák. Ha úgy tetszik, egy remek közösségépítő lehetőség és missziós felület is egyben.

Bor