Bemutatkozott a felújított, barokk orgona

Újra régi fényében ragyog a XVIII. századi, úgynevezett Podkonický-orgona. A Pannonhalmi Főapátság értékmentő, több hónapos restaurálási munkája után a Nagyböjti Koncertsorozat záró alkalmán, április 1-én mutatkozott be a nagyközönség előtt a hangszer. A hangversenyre szinte napok alatt elkelt az összes jegy. Az orgona a jövőbeni pannonhalmi koncertéletben rendszeresen megjelenik majd.

A Pannonhalmi Főapátság Kulturális Igazgatósága 2021-ben egy „17–19. századi kutatóprogramot” indított el, amelynek célja a bazilika zenei életének feltárása és bemutatása mellett az 1639-1786 közötti szerzetesi névtár összeállítása, az Acta Antiquiora levéltári fond online és nyomtatott segédleteinek elkészítése. A kutatási projekt részeként Kiss Zsolt orgonaművész, a bazilika karnagyának szakmai közreműködésével megindult annak az orgonagyűjteménynek a felmérése is, amelyet Dr. Szigeti Kilián szerzetes hozott létre.

1968-ban a bencés szerzetes és orgonaművész irányításával a Millenniumi Emlékműben kapott helyet a Pannonhalmi Főapátság Orgonatörténeti Muzeális Gyűjteménye.  Ennek célja az volt, hogy megmentse és tanulmányozhatóvá tegye a XVIII-XIX. századi magyarországi orgonaépítészet olyan emlékeit, amelyek eredeti helyükön már nem feleltek meg feladatuknak, és ezért a pusztulás veszélye fenyegette azokat. A gyűjtemény három pozitív  orgonából, játszóasztalból, fúvószerkezetekből és további alkatrészekből állt.

A pozitív orgonát templomi és egyházi zenélésére egyaránt használták. Kis mérete miatt, könnyen el lehetett bárhová vinni, helyezni, ezért Szigeti Kilián feltételezése szerint a ponere, azaz helyezni szóból származik az elnevezése. A római katolikus egyház a mai napig is alkalmaz ilyen típusú kis és középméretű orgonákat, amelyeket „szentélyorgonának” is neveznek.

Az orgonaműhelyben

A pannonhalmi orgonatörténeti gyűjtemény Szigeti Kilián 1981-es halálával bezárt, az összegyűjtött anyagot a főapátság különböző helyeken raktározta. A megmaradt értékeket 2018-ban Dr. Kormos Gyula  orgonaszakértő felmérte és a következőt írta: „A kiemelt örökségvédelmi jelentőségű Dr. Szigeti Kilián OSB-féle orgona-örökség megőrzése nem csak műemlékvédelmi, hanem egyháztörténeti szempontból is kiemelkedő jelentőségű cél.” A 2021-ben felújított orgona ennek a gyűjteménynek az anyagából való, amely 1750 körül a besztercebányai Martin Podkonický műhelyében épült. A pannonhalmi hangszerhez méretben és kialakításban a Szmrecsáni áll legközelebb a 18. sz. közepéről.

A felújított orgona összeállítása

Martin Podkonický (1709-1771) legjelentősebb fennmaradt munkái pozitív-orgonák 2′-as principálhomlokzattal. A mai Magyarországon a váchartyáni református templomban áll tőle egy hasonló kisorgona 1750-ből. Fia Michal (1753-1816) továbbvitte a műhelyt, tőle jelentősebb méretű hangszerek is fennmaradtak (pl. Gölnicbánya, Mateóc, stb.). Apa és fia orgonáin a nagybarokk-késő barokk-koraklasszicista stíluskorszakok változása követhető nyomon. A pannonhalmi hangszer a nagybarokk stílusjegyeit viseli magán, mindkét Podkonický-generáció dolgozott rajta.

A mindössze négyregiszteres rendkívüli jelentőségű pozitívnak a szekrénye, fúvói, szélládái eredetiek. Előkerültek síptakaró díszítéseinek töredékei, amelyekből az teljes síptakaró faragvány összeállt. A síprekonstrukcióhoz analóg hangszerek álltak rendelkezésre a Felvidéken. A nyolc hónapig tartó felújítási munkákat a Magyar Nemzeti Bank támogatásával Homolya Dávid orgonaszakértő és Bors László újtusnádi (Tuşnadu Nou/Románia) orgonaépítő mester végezte.

A felújított orgona a főapátság Főkönyvtárában kapott helyett, ahol a Pannonhalmára látogatók megtekinthetik. Az orgonát a jövőben pedagógiai célokra is használjuk, valamint a pannonhalmi koncertéletben is megjelenik majd. Hazánkban néhány hasonló méretű, kivitelű hangszer még található és liturgiák alkalmával használják is, de muzeális körülmények között ez az orgona egyedülálló.

Felújítás előtt és után
Felújítás előtt és után

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Teljesen más érzés ezen a kb. 270 éves hangszeren játszani, mert semmi nem úgy működik rajta, mint a mai hangszereken. A játékmód sokkal érzékenyebb, az előadóknak meg kell ismerni ezeket a sajátosságokat” – fogalmazott Kiss Zsolt a Szent Márton-bazilika karnagya. Az orgonaművész a főapátság 2022. évi kiállításának megnyitóján már meg is szólaltatta a hangszert, a meghívott vendégek nagy örömére. A nagyközönség előtt április 1-én mutatkozott be az orgona, amikor a Nagyböjti Koncertsorozat részeként Kiss Zsolt mellett, Lesták-Bedő Eszter hegedűművész játékát hallgathatták meg az érdeklődők.