Szeressétek a világunkat! – A „transzcendentális technikum” növendékei Pannonhalmán találkoztak

Az idei Unitas találkozón közel százan vettek részt, szeminaristák, férfi és női szerzetesnövendékek, szemináriumi és szerzetesi elöljárók az ország különböző pontjairól a Pannonhalmi Főapátságban. „Ha tudnánk, hogy már csak egy évünk van hátra, mi lenne az, amiért élni szeretnénk?” – az előadó, Luigi Epicoco, a Kommunikációs Dikasztérium egyházi tanácsosa szembenézésre és válaszadásra kérte a növendékeket. A Magyar Kurír beszámolóját közöljük.

Pannonhalmán a gimnázium dísztermében Hortobágyi Cirill főapát köszöntötte az Unitas résztvevőit, aki felelevenítette a találkozó kezdeteit. Az Unitas előzményei a ’70-es évekre nyúlnak vissza. Bencés, piarista és ferences növendékek határozták el, hogy a november 7-én ünnepelt „nagy októberi szocialista forradalom” napját közös kirándulással töltik. Transzcendentális technikumba járunk” – válaszolták a Vértesben szembejövő túrázók kérdésére, hiszen akkor még erősen tiltott volt egy ilyen csoportosulás. Később az iskolanővérek is csatlakoztak hozzájuk Locker Margit vezetésével.

A ’90-es évektől Fehérváry Jákó és növendéktársai adtak új lendületet az összejövetelnek, majd a szerzetesek kiegészültek a szeminaristákkal. A Bazilika 800 emlékév keretén belül mi vagyunk a házigazdák: „Az öreg bazilikába a magyar egyház fiataljait hívtuk” – köszöntötte a résztvevőket Hortobágyi Cirill.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

Az Unitas előadója Luigi Maria Epicoco, a L’Aquila egyházmegyéjének 44 éves lelkipásztora volt. A püspöki székhelyet a 2009-es, az elmúlt évek legpusztítóbb olaszországi földrengése tette ismertté. Luigi Epicoco a lateráni egyetemen tanít filozófiát. Négy évvel ezelőtt Ferenc pápa a Kommunikációs Dikasztérium egyházi tanácsosává nevezte ki. Epicoco a tanúságtétel spiritualitásáról írt lelkigyakorlatos könyvét 2019-ben Ferenc pápa karácsonyi ajándékként adta a vatikáni bíborosoknak. Legújabb kötete, Máté evangéliumáról A szelídség ereje címmel pár hete jelent meg. Luigi Epicoco népszerű szónok, lelkinapok és lelkigyakorlatok prédikátora. Előadását Gérecz Imre OSB tolmácsolta.

Pannonhalmán a hivatásuk lényegére figyelmeztette a növendékeket. Luigi Epicoco XVI. Benedek pápára hivatkozott: nemcsak értékekről, kultúráról szól a kereszténység, a 800 éves bazilika értékét is az adja, hogy itt sok-sok keresztény mondott igent Istennek. Kimondták egykor az igent, és ezt most és itt is ki kell mondaniuk. Nem eshetnek bele abba a csapdába, hogy megelégszenek azzal, hogy egykor felöltötték a szerzetesi ruhát, vezetik a liturgiát.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

Mindannyiunk elköteleződése történetének kezdetén a személyes találkozás áll, ez az, ami irányt adott az életünknek. Az idő változásokat hozott, ami maradandó, a találkozás Krisztussal kell hogy életünk alapja legyen. Miképpen tudnánk ezt a találkozást Krisztussal itt és most láthatóvá tenni?  – tette fel az előadó a kérdést, és három kulcsszó – az imádság, közösség, szeretet mentén fogalmazta meg a választ.

Az imádságban arra kell törekednünk, hogy megtaláljuk a magunk személyes módját kapcsolódni Istenhez, választva az Egyház által kínált sokféle imamód közül. Akkor válik ugyanis igazivá az ima, ha megtaláljuk a ránk szabott kapcsolódási módot.

Ennek a személyes találkozásnak a legfontosabb mozzanata, ahogy két egymást szerető ember között is, az egymásnak szentelt figyelem. Ebben válik nyilvánvalóvá, hogy a szeretetkapcsolat a másik meghallgatásáról szól. Ha az ember csak saját érzéseire, gondolataira figyel, az nem több, mint „spirituális nárcizmus”. Akkor kezdjük megérteni a meghallgatás titkát, ha érzékeljük Isten hangját, azt, hogy ez a hang szüntelenül szól, minden emberhez, mindenkor. A szeretetkapcsolat Isten igéjét helyezi a középpontba. Erre kezdünk figyelni, és megindulunk a növekedés útján. Ez az építkezés nem intellektuális kérdés, hanem a szívről szól. Az emberek ma a jólétben akarnak növekedni, jobban szeretnék érezni magukat, nem a szeretetet akarják felfedezni. „Figyelek rád, de nem azért, mert okosabb szeretnék lenni, hanem azért, mert szeretlek.” Ez az első lépés a kapcsolódásban.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

A közösségről szólva az előadó kérdéssé formálta János első levelének gondolatát: Hogyan tudnád szeretni Istent, akit nem látsz, ha nem szereted testvéredet, akit látsz? – a testvér szeretete nélkül absztrakttá válik a hit. A kereszténység nem magányos hősök vallása – hangsúlyozta. Elmondta, ha megfigyeli, milyen a szerzetesek közti kapcsolat, látja, hányadán állnak Istennel.

Az előadó Jézus példáját állította elénk: Jézus egész életét kapcsolatok létrehozásával töltötte, kérte az embereket, hogy maradjanak élete legfontosabb mozzanatainál vele, az ünnepi pillanatokban és a mélypontokon egyaránt. Jézus emberi kapcsolatokra támaszkodva élt. Az Egyház azon kapcsolatok összességét kínálja, melyek segítenek, hogy üdvözüljünk. „Aki nem él kapcsolatokban, nem keresztény” – állapította meg, mennyire szükségünk van bennünket megtartó kapcsolatokra.

A szeretet a harmadik kulcsszó. Arra kell törekednünk, hogy megtanuljunk úgy szeretni, ahogy Krisztus szeretett, ingyenesen. Krisztus szeretetének minőségét megmutatta az ellenségei és a szegények felé fordulása, akik nem tudnak viszonozni semmit. Arra buzdít Krisztus, hogy a szeretetben legyünk tökéletesek, legyünk bár törékenyek és bűnösök, de törekedjünk arra, hogy úgy szeressünk, ahogy Krisztus.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

Epicoco atya arra hívta fel a figyelmet, a Szentírás nem elvont módon, hanem tanúságtevőkön keresztül tanít. Ő is így tett, Máriát állította elénk, akinek életében a legtermészetesebb módon mindhárom valóságról való tanúságtétel megjelenik. Mária meghallotta Isten igéjét, képes volt figyelni, tudta, mi az az összeszedettség, amiben el tudott hangozni. Bár nem értette a teljes mélységét annak, ami vele történt, de tudott figyelni, meghallani. Hallgatása nem passzív hallgatás volt, kérdései párbeszédre sarkallták.

Nem félt kifejezni, mennyire zavarba hozta a helyzete, meg akarta érteni, miképpen tud rajta keresztül belépni a kegyelem az emberek életébe. Képes volt párbeszédre lépni Istennel. Legyen ez megerősítő a számunkra. Lehetnek kérdéseink, kríziseink. Sőt, a hitünknek kérdésekhez kell vezetni, és meg kell engednünk, hogy az imádságunkban Isten krízisbe vigyen bennünket.

A világ a fájdalomcsillapítót szeretné látni Krisztusban, de ő tüzet hoz, megkérdőjelezi meggyőződéseinket, ösztönöz a párbeszédre. Mária a közösségről is tanúságot tett. Mi lett volna Máriával József nélkül? Egész életében másokra kellett támaszkodnia, és őrá is támaszkodtak. Istenkapcsolata konkrét szeretetkapcsolatokban épült. Fel tudta ismerni a másik ember szükségletét, és kérni tudta Jézust, hogy segítsen. Máriában megvalósult az imádság, a közösség, a szeretet. Mindezt nem ezért meséli el az evangélium, hogy csodáljuk őt, hanem hogy megértsük, mi is képesek vagyunk erre.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

Végül a szónok azt hangsúlyozta, szeressük a világunkat! Hajlamosak vagyunk kritikákat megfogalmazni, panaszkodni. Az ok, hogy képtelenek vagyunk saját korunkat szeretni, a múlt iránti nosztalgiában, valamint a jobbat hozó jövő várásában keresendő. „Ördögi, ahogy elvonódunk a jelentől” – mondta. Meg kell tanulnunk áldást mondani a világra, a jót sorolni róla a csökkenő létszámokat mutató statisztikák helyett. A negativitás nemcsak visszahat ránk, de „tiszteletlenség Istennel szemben”, mintha ő nem munkálkodna.

Nem volt a múltban krízis? Nem épp krízisidőszakban alapították közösségeiteket?” – tette fel a kérdést. „A krízisben élet van. Hogyan tudunk szentté válni a krízis által – ez a kérdés, nem az, hogy megoldjuk a krízist. Nem fogjuk tudni megoldani, ráadásul figyelmen kívül hagyjuk a legfontosabb kérdést. Vegyük észre a jót, akkor is, ha kicsi, de az a kicsi ott van. Igen, kicsik vagyunk, de ez nem jelenti azt, hogy Isten megszűnt volna dolgozni életünkben. Jézus tanítványainak is ez volt a kísértése. Döntenünk kell. Jézushoz fordulunk, és kérjük, növeld hitünket, hogy mi legyünk a világ világossága, a föld sója. Aki velünk találkozik, lássa jótetteinket, és dicsérjen téged!”

Az előadást kiscsoportokban való feldolgozás, majd szentmise követte. A főcelebráns Hortobágyi Cirill főapát volt, a szónok Luigi Maria Epicoco. Homíliájában kapcsolódva az elhangzott olvasmányokhoz arra kérdezett rá, vajon tudunk-e örülni annak az adománynak, amit kaptunk, ami nem azért adatott, hogy nagyot gondoljunk magunkról, hanem azért, hogy felépítsük az Egyházat.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

Ha életünkben minden középpontja Krisztus, akkor tudunk arányosan növekedni, és ha ő áll az Egyház középpontjában, növekedni fog, ha nem, az megosztást szül, önmagunkat is megosztottnak érezzük. Tanúságtételünk hibái onnan adódnak, hogy elmozdítottuk Jézust a középpontból, nem pedig törékenységünk, gyengeségünk miatt. Milyen helyet foglal el életünkben Jézus? – erre kell választ adnunk.

Felvetette, az egyházi év vége felé közeledve Isten igéje egyre többet beszél a végről, a halálról, ami arra buzdít, hogy komolyan vegyük az életet. A mai evangélium is „halálhírekről” beszél. Mintha fellapoznánk a mai újságot, és olvasnánk a bajokról. Jézus azzal a kérdéssel szembesít: Mi jobbak vagyunk-e, mint akik elvesztek? Mi, akik ma reggel felébredtünk és élünk, jobbat érdemlünk-e, mint azok, akik ma már nem ébredtek fel?

Alázattal ki kell mondanunk: nem – ez tud közelebb hozni az igazsághoz. Jézus a fügefa példázatával tanít: nem érdemeltük meg, hogy élünk, de életben vagyunk. Ha tudnánk, hogy már csak egy évünk van hátra, milyen döntéseket hoznánk? Mi lenne az, amiért élni szeretnénk? Jézus meghív a „memento mori” gyakorlatára. Ezzel nem a félelmet akarja erősíteni bennünk, hanem azt, hogy az életet komolyan vegyük. Ez a napunk van, ma kell szentté válnunk, erre kaptuk ezt a napot Istentől!

A délután műhelyek közül választhattak, úgy ismerkedhettek a bencés apátság kincseivel, ahogyan ezek jelen vannak a közösség életében: a 800 éves pannonhalmi bazilika építéstörténetével, a múzeum geológiai és ásványgyűjteményével, a monostor látványkincstárával, az arborétummal, az orgonával. Eljuthattak a látogatók elől elzárt részekbe. „Liturgikus térgyakorlatot” végezhettek, vagy a Lectio Divina Vigan-módszerével elmélkedhettek a Szentírásról.

Szerző: Trauttwein Éva / Magyar Kurír

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír