Francia barokk zenei ritkaságok Pannonhalmán

A 17. század vége óta nem lehetett élőben hallani azokat a zeneműveket, amelyek szeptember első hétvégéjén csendülnek majd fel a Pannonhalmi Főapátság bazilikájában. Hogy kerülnek világhírű haute-contre énekesek Pannonhalmára és ki volt a méltatlanul elfeledett Gervais? Mindkettő eredője és közös pontja Vashegyi György, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar alapítója és karnagya, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke.

A zenetörténeti különlegességek hazai szereplőkkel történő életre keltése nem most kezdődött. Vashegyi György irányításával már tíz éve zajlik az együttműködés a Versailles-i Barokk Zenei Központtal. Szakmai támogatásukkal számos lemezfelvétel és előadás jöhetett létre. Köztük az egyik legsikeresebb Gervais Hypermnestre c. operájának 2018 őszén, a MÜPA-ban történt előadása volt. Charles-Hubert Gervais (1671–1744) a Lully és Rameau közötti generáció egyik legfontosabb francia szerzője, szinte teljesen elfelejtett, de óriási jelentőségű alkotó. A 18. század elején élt kiemelkedő francia zeneszerző műveit 2020 őszén tervezte Vashegyi először megszólaltani a Zeneakadémián, de a pandémiás helyzet ezt sajnos megakadályozta. A karnagy már az ezt megelőző évben felvázolta egy pannonhalmi, szintén a Gervais-életműre építő zenei rendezvény ötletét, amire a Főapátság örömmel mondott igent.

A Versailles-al együttműködésben tervezett, lemezfelvétellel egybekötött zenei „projekt” nem más, mint Gervais háromszáz éve elő nem adott nagy motettáiból egy szép választék (pl.: Magnificat, In convertendo, Cantate Domino) bemutatása. Ezek a nagyszabású zsoltárfeldolgozások nem kötődnek szorosan a liturgiához, mert sokszor világi helyszíneken adták elő. A zenetörténet viszont megjegyzi, hogy az volt az igazi dicsőség, ha a Versailles-i Királyi Kápolnában is megszólalhatott az alkotásuk. Szeptember elején ugyan nem egy királyi kápolnában, de legalább annyira történelmi és spirituális helyszínen, az ezeréves Főapátság 800 éves Szent Márton-bazilikájában a francia barokk e különleges műfaja, a zenekart, kórust és szólistákat is felvonultató „nagy motetta”. A zenei élményt a varázslatos és hiteles helyszín teszi igazán egyedivé, ahogy Vashegyi György fogalmazta: „egyszerre zenei és spirituális élmény, hiszen a motetta alapvetően a zsoltárirodalomra építő zenei műfaj”. Az előadás további érdekességeket is kínál. A többszólamú zeneművek éneklése ugyanis különleges hangszínt, az úgynevezett haute-contre tenort és magas színtű énekművészi képzettséget kíván. A színvonalas zenei produkció érdekében ezért Pannonhalmára érkezik a három francia haute-contre (magas-tenor) énekes közül kettő, Mathias Vidal és Cyrille Dubois.

A hat nagy motettát most tehát hangfelvételen rögzítik a világhírű szólisták közreműködésével. A lemez várhatóan 2022-ben jelenik meg a Glossa Music gondozásában.

 

bővebb információ és jegyvásárlás