Hogyan lehet 800 évet, ami az emberi agy számára beláthatatlan, mégis valahogy érzékelhetővé tenni a képzőművészetek által? Mire vezeti a fotográfust ez az időtávlat, és hogyan inspirál vagy két tucatnyi egyetemi hallgatót? Az Arcus Temporum Művészeti Fesztivál idén a képzőművészeti programjaival a pannonhalmi szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika középkori felújításának és felszentelésének 800. évfordulójára fókuszál.
Nyolc 100 év – emberöltőkkel a 800 éves bazilika felé. Ezt a címet viseli a Bazilika800 emlékévre tervezett fotótárlat, amely a 20. Arcus Temporumon is feltárul a vendégek előtt a fesztivál zárónapján, augusztus 23-án. A kiállításon a kurátor Virágvölgyi István és Winkler Nóra kalauzolja a vendégeket Balázs Attila portréi között. A fotógráfus nyolc 100 éves honfitársunk arcán keresztül igyekszik megfoghatóvá tenni a templom elmúlt nyolc évszázadát.
Ahogy azt a kurátor megfogalmazta: hidat ácsolnak a felfoghatatlan felé. „Egy egész évszázadot megélt fotóalanyaink kifejezetten idős embereknek számítanak, akik a két világháború között születtek, és a második világháborút már fiatal felnőttként élték át. Még az ő hosszú élettörténeteikből is egymás után nyolcra van szükség, hogy képzeletben visszaérjünk oda, ahol a bazilikáé elkezdődött. Próbáljunk meg kilépni saját korlátaink közül, és ebből az évszázadokon átívelő perspektívából tekintsünk korunkra, saját életünkre! Ez majd segít eligazodni, megítélni, hogy mi a fontos, minek van jelentősége, mi az, ami maradandó” – véli Virágvölgyi István.
De nem csak Virágvölgyiék, hanem a Képzőművészeti, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói is igyekeznek időhidat építeni Mélyi József kurátor vezetésével az Arcuson. Ahogy az elmúlt három évben, úgy idén is egy közös performatív előadással készülnek, amelynek természetesen a templomünnep adja a témáját. „Szeretnénk megidézni ebben a produkcióban azt, hogy milyen volt a világ 800 évvel ezelőtt a templomszenteléskor, és azt is megjelenítjük, hogy vajon milyen lesz majd 800 év múlva. Így tulajdonképpen 1600 évet ölelünk fel” – mondta Mélyi József. A különleges performanszot ezúttal is az Arcus napjaiban, a Főapátság szellemi és spirituális közegéből ihletet merítve állítják össze. Az előadást még izgalmasabbá teszi, hogy az improvizációnak is teret adnak benne.
Emellett idén egy másik, szintén egyedülálló performanszra is készülnek – árulta el a kurátor. A fesztivált felvezető szabadtéri sétakoncerthez, amelyen Eötvös Péter szóló- és kisebb kamaraművei csendülnek fel, a Színház és Filmművészeti Egyetem végzett és jelenlegi hallgatói készítenek koreográfiát, míg az egyik képzőművészetis díszletet tervez.
„Nagyon várom a közös munkát. Mindig érdekes azt látni és átélni, hogy a helyszín és az ottani inspirációk, tapasztalatok miként alakítják a produkciót. Idén mintegy húsz hallgató érkezik. Az elmúlt évekhez hasonlóan, közülük néhányan ismerik egymást, mások most először dolgoznak majd együtt. A végére pedig egy igazi közösség alakul ki” – osztotta meg velünk Mélyi József.
A képzőművészeti mellett zenei, irodalmi és spirituális programokat kínál a fesztivál. Augusztus 23–25. között öt komolyzenei nagykoncertet adnak, amelyeken a nemrégiben elhunyt Eötvös Péter zeneszerző és Mozart darabjai lépnek párbeszédbe egymással. Mások mellett olyan kiváló zenészek lépnek fel, mint Várjon Dénes és Simon Izabella zongoraművészek, a Keller Quartetet és a Korossy Quartetet, de hallhatja a közönség a Concerto Budapest kiváló szólistáit is.
Irodalmi díszvendégként pedig a jelenleg Amerikában élő Röhrig Géza érkezik a fesztiválra. Ezúttal írói oldaláról mutatkozik be a leginkább a Saul fia című Oscar-díjas film főszereplőjeként ismertté vált művész. A fesztivál második napján Bazsányi Sándor irodalomtörténész, esztéta beszélget vele. Ezt követően pedig Molnár Piroska és Mácsai Pál színművészek felolvasószínházi előadáson keltik életre Röhrig verseit, Borbély Szilárd költeményeivel együtt.
Amellett, hogy a fesztivál keretét a bencés szerzetesközösség imádságos napirendje adja, a spirituális programok között igazán érdekesnek ígérkezik a Dejcsics Konrád bencés szerzetes és a Szent Márton-bazilika karnagya, Kiss Zsolt által vezetett orgonatúra. A zene- és művészettörténeti sétán több száz éves orgonákkal ismerkedhetnek meg a vendégek, amelyeket a Főapátság az elmúlt években eredeti állapotukba állított vissza, azaz ma is úgy tudnak megszólalni, ahogy egykori építőjük megálmodta. E különleges hangszerekről Dejcsics Konrád atya ad szemléletes eligazítást, Kiss Zsolt orgonaművész pedig meg is szólaltatja azokat a Főapátság zenészbarátai kíséretében.
A fesztivál részletes programja a www.arcustemporum.com oldalon érhető el.
Nyitókép: Arcus Temporum XIX