Tegyük jobbá közösen a világot! – Matteo Zuppi bíboros a pannonhalmi diákokkal beszélgetett

Matteo Maria Zuppi bíboros, az Olasz Püspöki Konferencia elnöke – aki Ferenc pápa békeköveteként azért dolgozik, hogy véget érjen az ukrajnai háború – volt a vendége a pannonhalmi bencés közösségnek a Bazilika 800 emlékév ünnepélyes lezárásán. Ebből az alkalomból a bencés gimnázium dísztermében a diákokkal is beszélgetett november 11-én délelőtt. A Magyar Kurír tudósítását közöljük.

Juhász-Laczik Albin, a Pannonhalmi Bencés Gimnázium igazgatója nagy szeretettel köszöntötte Matteo Maria Zuppi bíborost, felelevenítve az előző esti vidám hangulatot, amikor érkezése után barkóbázott néhány diákkal.

A bíboros a délelőtti találkozót is szórakoztató történettel kezdte: elmondta, hogy miért is nevezték el a szülei Matteo Mariának. Két fiú és egy lánygyermek után ismét lányt szerettek volna, de sorban fiúk születtek, teljessé téve az evangélisták névsorát (Giovanni, Luca, Marco, Matteo), így ő a Maria nevet is megkapta. Népes, hatgyermekes családba született, és akkoriban álmodozott ugyan arról, milyen jó lenne egyedül lenni a saját dolgai között, valójában egy fontos dolgot tanult meg: mennyire fontos kapcsolatokban élni, másokhoz kötődni, nem pedig saját magunkat tartani a világ középpontjának – mesélte, a fiatalokat tanítva arra, hogy nem az a boldogság, ha mindenki körülöttünk forog, hanem az, hogy össze vagyunk kötve másokkal. A többiekkel való kapcsoltban saját magunkat is jobban megértjük.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

Hivatása történetének elmesélésénél is mulatságosan idézte fel, hogy vallásos családban született, de római édesapja és milánói édesanyja különbözőképpen élte meg az Úrral való kapcsolatát. A két olasz nagyvárosban élők mentalitását úgy jellemezte, hogy Milánóban az ember azért él, hogy dolgozzon, Rómában pedig azért dolgozik, hogy éljen: fél egytől sziesztáznak, hogy utána még egy kicsit visszamenjenek dolgozni – mondta némi túlzással. Apjának az Úrral való kapcsolata ez utóbbi életkeretbe illeszkedett: hosszú időket töltött a templomban imádságba mélyedve, míg édesanyja lényegretörően sorolta el kéréseit, majd ment tovább dolgozni.

A fordulatot az életében a Sant’Egidio közösséggel való megismerkedése hozta 14 éves korában, amikor találkozott olyan fiatalokkal, akik együtt olvasták az evangéliumot, és jártak a perifériákra, hogy tanuljanak a szegény gyerekekkel.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

Felfedezte, hogy az evangélium szeretet, és az ő életéhez is szól. Az Úr nem tilalmakat sorol, nem azt mondja, hogy mit ne tegyél, hanem hogy mit tegyél, és megtanít a barátságra. Az Úr követésével felfedezzük, mi az igazán jó nekünk: ha nem az érdek vezet, hanem megtanulunk figyelni az embertásainkra, a barátainkra, a szegényekre. Ebből kiindulva árnyalta a fiatalok előtt, ami Szent Mártonnal történt, amikor megosztotta a köpenyét a koldussal. Ugyan csak fél köpenye maradt, de talált egy barátot.

Mi a fontosabb, a köpeny vagy a barát, akivel megváltozik az életünk?

Felfedezte, hogy a legnagyobb barát Jézus. Ha az Urat követjük, ha adunk, akkor többet kapunk, mint ha birtoklunk. A szeretetben nem az a tiéd, amit zsebre raksz, hanem a tiéd mindaz, ami a másiké, és mivel szereted őt, azt akarod, hogy ami a tiéd, az övé is legyen. Boldogabbak lennénk, ha megtanulnánk az Úrtól ezt a szeretetet, amely mindannyiunkat egyesít.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

„Mit jelent a pápa követének lenni, mi benne az áldás és a nehézség?” – kérdezte az egyik diák Matteo Zuppi bíborostól, aki egyértelműen azt felelte, hogy a békéért dolgozni mindig áldás. A háború viszont mindig átok, a győztes is veszít, ahogyan Káin is romba döntötte a saját életét is.

A békéért dolgozni boldogság, ahogyan a Biblia is mondja: boldogok a béketeremtők; boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot. Az a másik, boldog életünk már itt a földön elkezdődik. Ha a békét keressük, a mennyország már itt elkezdődik az életünkben. Ha pedig nem törődünk másokkal, a poklot építjük magunk körül. Ha veszekedni kezdünk, és nem hagyjuk abba, elhúzódik, soha nem ér véget a veszekedés. Pokol azoknak az élete, akik nem tudnak bocsánatot kérni vagy megbocsátani, mint egy ismerőse, egy férfi, aki Rómában a Trastevere negyedben mindig kikerüli a haragosa utcáját, inkább kerülőúton megy.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

A háború olyan, mint a tűzvész: fellobban, és nehéz eloltani. Szemléletesen érzékeltette a gimnazistákkal, mit jelent az ukrajnai háború: mindennap tízszer annyian halnak meg, mint ahány diák az iskolájukban tanul. Olyan fiatalok, mint ők, élni és tanulni akarnak. Gázában eddig 30–40 ezer gyerek halt meg… ezért nem szabad beleörődni a háborúba, hanem a béke emberévé kell válni, a hétköznapokban is – tanította. A béke velem kezdődik, ha abbahagyom a veszekedést, vagy ha úgy teszek, mint Márton, aki megoszotta a köpenyét.

„Hogyan jutott el idáig?” – kérdezte egy másik diák, utalva a bíborosi rangra. „Ezt időnként én is megkérdezem magamtól, amikor felveszem ezt a fura ruhát” – válaszolta Matteo Zuppi. Nem tervezte, hogy pap lesz, azt sem, hogy püspök, de igent mondott a szolgálatra, és ha erőfeszítések árán is, de megteszi azt, ami hasznos. És ami másoknak hasznos, az nekünk is jó, ebben nem lehet tévedni, ettől leszünk valóban boldogok – hangsúlyozta meggyőződéssel.

Az Úr kérte tőle ezt, és ő igent mondott. Sokféleképpen lehet igent mondani az Úrnak – tette hozzá a bíboros –, közben akár el is lehet menni mondjuk focizni, de aztán át kell gondolni, mit kér tőlünk az Úr.

„Köszönöm a figyelmet, és kérlek benneteket, tegyük jobbá közösen ezt a világot!” – buzdította búcsúzáskor a diáksereget Matteo Zuppi bíboros.

Fotó: Lambert Attila / Magyar Kurír

Szerkesztette: Thullner Zsuzsanna/Magyar Kurír