Gérecz Imre atya könyve nagy megvilágító erővel mutatja be, hogy milyen sokféleképpen tapasztalhatjuk meg az eucharisztia során Jézus Krisztus valóságos jelenlétét. Jézus nemcsak a kenyér és a bor színe alatt, hanem cselekvő módon az igében, a nevében összegyűlt hívő közösségben és a rászorulókban is közel jön hozzánk. Imre atya könyvét mindazoknak ajánljuk, akik szeretnék elmélyíteni az eucharisztián való részvételüket, és szeretnék felfedezni az eucharisztiának azt a gazdagságát, amelyet Jézus a tanítványaira bízott, az egyház pedig továbbadott számunkra.

A könyv itt vásárolható meg.

A kötet alapján készült munkafüzetet szeretettel ajánljuk felnőtt és fiatal olvasóink számára egyaránt.

Munkafüzet

Tartalom: 

I. Kérdések és feladatok (lélekben) fiatal olvasók részére

II. Kérdések és feladatok felnőtt olvasók részére

I. Kérdések és feladatok (lélekben) fiatal olvasók részére

Szeretettel köszöntelek, kedves olvasó! A továbbiakban hét játékot kínálok neked, amik végigvezetnek a könyv egyes fejezetein, és kreatívan segítenek feldolgozni az olvasottakat. Olvasd el az egyes egységeket, és utána oldd meg a linken keresztül elérhető feladványt! Az első hat tankocka megoldásával egy liturgikus eszköz betűit gyűjtheted össze.

1. Hol lakik az Isten? (8–16. oldal):

Az első feladatban a betűk bábeli rengetegében a fejezet kulcsszavait kell megtalálnod, a hozzájuk tartozó szentírási helyek segítségével. Kezdhetjük?

A kvízhez kattints ide!

2. Krisztus valóságos jelenléte az Egyházban (17–32. oldal):

A következő játék segít azoknak a nehéz témáknak az átismétlésében, amelyekről ebbe a fejezetben esett szó. Olyan kérdéseket fogsz kapni, amelyekre több helyes válasz is adható. Jelöld meg mindegyiket!

A kvízhez kattints ide!

3. Igehirdetés (39–56. oldal)

Az Ige olvasásának különböző formái változatos feladatok csokrát ihlették. Oldd meg valamennyit!

A kvízhez kattints ide!

4. Kenyértörés (56–77. oldal)

Vedd elő a könyv 61. oldalán található koordináta-rendszert, és ennek a segítségével térképezzük fel az eucharisztia dimenzióit! Kattints az ábrán elhelyezett gombostűk fejére, és a megjelenő szövegeket és képeket ahhoz a hívószóhoz párosítsd, amelyikhez leginkább kötődik! Ne feledd, hogy a képeket piros, a szövegeket zöld gombostű jelöli.

A kvízhez kattints ide!

5. Szolgálat (77–87. oldal):

Van, aki akasztófaként, mások az egykori Szerencsejátékból ismerik a következő játékot. Sorra kattints rá a kérdésekre adott válasz helyes betűire. Ha ügyes vagy, nem sok virágszirmot veszítesz. Kezdjük is!

A kvízhez kattints ide!

6. Communio (89–104. oldal):

Ebben a játékban a könyv harmadik fejezetéhez tartozó fogalmakból kell egy keresztrejtvényt megoldanod. Ha megtalálod a helyes válaszokat, akkor megkapod, mit mondanak "Ámen" helyett áldozáskor az erdélyi katolikusok.

A kvízhez kattints ide!

7. Megelőlegezett jelenlét (105–114. oldal):

Legyél te is a lelki kincsek milliomosa! Válaszold meg az alábbi feleletválasztós kérdéseket! Ha mindig sikeresen választasz, a végén megtudod, milyen e-mail címre várjuk az előző játékokban gyűjtött betűkből összeállt megfejtést.

A kvízhez kattints ide!

II. Kérdések és feladatok felnőtt olvasók részére

A továbbiakban szeretnénk segítséget nyújtani, hogy interaktív módon feldolgozd, amit ebben a lelkiségi könyvben találsz. Javasoljuk, hogy a szöveget hét részre osztva olvasd el! Ez történhet egyedül, de kisebb közösségben, csoportosan is. Megfogalmaztunk egyéni elmélkedésre és csoportos megbeszélésre való kérdéseket, közösségben megvalósítható feladatokat, a Szentírás olvasását segítő szempontokat, a gyakorlatias olvasók számára pedig kreatív ötleteket, amelyek segíthetik, elmélyíthetik a könyv adott részletének befogadását. A lehetőségek sokfélék, hogy minden olvasó találjon olyat, amit szívesen megvalósít. A könyv kiscsoportos feldolgozását keresztény közösségek, lelkiségi csoportok, bibliakörök számára különösen is ajánljuk.

1. Valóságos jelenlét (7–32. oldal)

1. 1. Hol lakik az Isten? (8–16. oldal)

Kérdések egyéni átgondolásra vagy kiscsoportos megosztásra

  • Te hol keresed Istent?
  • Milyen tapasztalatod van arról, amikor megérezted a jelenlétét, vagy amikor átélted, hogy távol vagy tőle? Mik a te istenkeresésed legemlékezetesebb történetei?
  • A fejezetben szereplő bibliai képek közül melyik áll hozzád közel? Miért?

Kiscsoportos feladat

  • Írjátok fel egy mindenki által látható helyre a fejezet hívószavait: sátor, Templom, teremtett ember, Jézus, egyházi közösség, rászorulók, kenyér és bor. Mindenki tegyen egy-egy pöttyöt ahhoz a három képhez, amelyik a legközelebb áll hozzá! Így kirajzolódik majd, melyek a ti közösségeket számára legfontosabb hívószavak. Beszéljétek meg az eredményt!

Szentírási feladat

  • Ebben a fejezetben számos szentírási helyre találsz hivatkozást. Mindhárom alfejezetből írd ki, hogy számodra melyik igehely a legfontosabb! Van-e más szentírási mondat vagy történet, ami eszedbe jut, és a témához kapcsolódik?

Kreatív feladat

  • Ebben a fejezetben számos bibliai kép tárul elénk. Rajzold le őket vagy válassz ki egyet, amelyiket leginkább szeretnéd kifesteni magadból! Mit válaszol a te képed a fejezet alapkérdésére: hol lakik az Isten?
  • A Szentírás tanítása szerint a bennünket körülvevő emberekben Istennel találkozhatunk. A következő napokban figyelj arra, mit üzen neked rajtuk keresztül az Isten!

1. 2. Krisztus valóságos jelenléte az Egyházban (17–32. oldal)

Kérdések egyéni átgondolásra vagy kiscsoportos megosztásra

  • Melyek azok a jézusi mondatok, amelyek a legfontosabbak a számodra? Miért?
  • Mi az, amivel mi, az egyházi közösség tagjai elősegítjük, illetve mi az, amivel megnehezítjük és gátoljuk, hogy az Egyház a Krisztussal való találkozás helyévé válhasson!
  • Téged mi segít abban, hogy valóságosan jelen legyél Krisztus számára az imádságban?

Kiscsoportos feladat

  • Krisztus hármas feladatot bízott tanítványaira: az örömhír továbbadását, a liturgia ápolását és a szolgálatot. Szedjétek össze, hogy a ti közösségetek mit tesz, illetve miben fejlődhetne a jövőben ezen a három területen?

Szentírási feladat

  • Olvasd újra valamelyik evangélium elbeszélését az utolsó vacsoráról (Mt 26,20–29; Mk 14,17–25; Lk 22,14–30)! Olvasd úgy, mintha te is egy lennél a Tizenkettő között. Figyeld meg, hogyan búcsúzik tőletek a Mester! Mit hagy rátok? Mire hív meg titeket?
  • Olvasd újra a kolosszeieknek írt levél Krisztus-himnuszát (Kol 1,15–20)! Tarts utána negyedóra csendet. Szemléld közben Krisztust, akit a himnusz eléd állít!

Kreatív feladat

  • A következő napokban keress mindennap néhány percet és egy csendes helyet, amikor átadhatod magad Krisztus jelenlétének! Ne imádkozz gondolatokkal és szavakkal, de az elején fejezd ki pár szóban, hogy ezt az időd most neki szeretnéd adni.
  • Szemléld kicsit a lőcsei Szent Jakab-templom faragott apostolainak arcát (a kép itt található), majd engedd közel Adi Nes 1999-es fotográfiájának atmoszféráját (a kép itt található)! Neked melyik a kedvenc ábrázolásod Jézus utolsó vacsorájáról? Mi mozdul meg benned, ha ezekre az alkotásokra figyelsz?
  • Készíts papírból egy dobókockát! Mielőtt összeragasztod, minden lapjára írj rá egy-egy teológiai helyet, ahol az Egyház tanítása szerint Krisztussal találkozunk: „Krisztus Isten Igéje”, „Krisztus az egyház szolgálattevőiben”, „Krisztus a kenyér és a bor színe alatt”, „Krisztus a közösségben”, „Krisztus a rászorulókban”, „Krisztus az imádságban”! Miután összeragasztottad, dobj a kockával – akár többször is –, majd imádságban gondold át, hogyan találkoztál eddig Krisztussal a kocka lapjain jelölt a helyzetekben! Ezt a gyakorlatot rendszeresen ismételheted, ha szeretnéd imádságosan újra átgondolni az előző napokat, vagy ha szeretnél imádságban hétről hétre kérni egy szempontot, amelyet az előtted álló napokban szem előtt tartasz.

2. Tevékeny jelenlét (33–87.oldal)

2. 1. Igehirdetés (39–56. oldal)

Kérdések egyéni átgondolásra vagy kiscsoportos megosztásra

  • Milyen szerepe van a te imádságos életedben a Szentírásnak?
  • Idézd fel a legfontosabb emlékeidet, amikor a Szentírás igéje megérintett téged!
  • Melyek a számodra legkedvesebb könyvek a Bibliában? Miért?

Kiscsoportos feladat

  • Mutassátok meg egymásnak a saját Bibliátokat! Kitől kaptad, avagy miért ezt a kiadást szerezted be? Hol tartod? Mikor veszed kézbe? Hogyan olvasod?

Szentírási feladat

  • Elmélkedjétek át a következő vasárnap evangéliumi szövegét a Vigan-módszer segítségével!

Kreatív feladat

  • Nézz utána, milyen beosztások léteznek, hogy a Bibliát egy év alatt elolvassuk! Fogadd el a kihívást: egy év alatt olvasd végig a Szentírást!
  • A következő alkalommal, amikor részt veszel a vasárnapi istentiszteleten, figyeld meg, hogyan fejezi ki a liturgia szóban és gesztusokban, hogy már az Ige liturgiájában is Krisztus jön el közénk, akit tisztelünk, meghallgatunk és dicsőítünk!

2. 2. Kenyértörés (56–77. oldal)

Kérdések egyéni átgondolásra vagy kiscsoportos megosztásra

  • Vedd számba, hogy te kikkel szoktál egy asztalnál étkezni?
  • Mitől függ az, hogy egy étkezés jól sikerül, vagy rossz érzésekkel állunk fel az asztaltól?
  • Mi az, amire a fejezet elolvasása után más szemmel tekintesz az istentiszteleten?

Kiscsoportos feladat

  • Jöjjetek össze egy közös étkezésre, ahová mindenki hoz magával a közös asztalra enni- vagy innivalót, továbbá egy gondolatot, amit étkezés közben megoszt a többiekkel!
  • Írjátok fel egy mindenki által látható helyre az öt szeretetnyelvet! Gyűjtsétek össze, miképpen tudjátok megélni ezeket az istenkapcsolatban és az imádság különböző formáiban!

Szentírási feladat

  • A Bibliában sok helyen találunk étkezéssel kapcsolatos beszámolót. Melyik az a történet, amely most legélénkebben jelenik meg előtted? Időzz el ennél az étkezésnél! (Kik vannak jelen? Mit mondanak és tesznek? Hol a te helyed a jelenetben? Milyen érzések vannak benned? Mit üzen neked ez a jelenet?)

Kreatív feladat

  • A lelkiségi füzet 61. oldalán található egy ábra. Rajzold át ezt egy A/4-es lapra, és a kereszt négy dimenziója mentén gyűjtsd össze, hogyan jelennek meg ezek a szempontok az eucharisztikus ünneplésben!
  • Süss otthon kenyeret, és rendezz egy vacsorát, amelynek az elején kenyeret és egy pohár bort kap minden résztvevő!
  • Nézz utána, hogyan lesz a szőlőtő terméséből bor! Látogass meg egy bortermelőt, és faggasd ki a munkájáról!
  • A következő alkalommal, amikor részt veszel az eucharisztián, figyeld meg, hogyan fejezzük ki a Krisztusba vetett hitünket kenyérrel és borral a fejezetben olvasott gesztusokon keresztül!

2. 3. Szolgálat (77–87. oldal)

Kérdések egyéni átgondolásra vagy kiscsoportos megosztásra

  • Eddigi életed folyamán melyek voltak a legemlékezetesebb pillanatok, amikor te kaptál segítséget? Milyen élmények voltak ezek számodra? Milyen érzések vannak benned most, ha visszagondolsz rájuk?
  • Hogyan jelenik meg a szolidaritás és a kölcsönös szolgálat azokban a közösségekben, amelyekhez tartozol?

Kiscsoportos feladat

  • Gondoljátok át, hogyan tudnátok a saját liturgiátokban hangsúlyosabbá tenni a rászorulók, betegek és magányosok iránti szolidaritásotokat?
  • Végezzétek el egymás között a lábmosás szertartását! Olvassátok fel azt az evangéliumi szakaszt, amikor Jézus megmosta tanítványai lábát (Jn 13,3–17), majd a nagycsütörtöki szertartás mintájára sorban mindenki mossa meg a balra mellette ülő lábát! Közben, vagy pedig utána énekelhetitek az Ubi caritas kezdetű éneket. Zárásképpen pedig imádkozzátok el az Úr imádságát!

Szentírási feladat

  • Olvasd újra János evangéliumának 13. fejezetét az utolsó vacsoráról! Képzeld magad elé a jelenetsort, amely a szövegben megelevenedik! Figyeld meg Jézust: mit tanít neked hatalomról, szolgálatról és szabadságról?

Kreatív feladat

  • Gondold át, hogy kik azok az emberek a környezetedben, akiket Isten rád (is) bízott! Mit tehetsz értük, hogy Jézus hatalmát gyakorold a szolgálatban?
  • A következő alkalommal, amikor részt veszel az eucharisztián, figyelj tudatosan arra, mire hív téged a liturgián keresztül Krisztus? Milyen küldetéssel bocsát el a templomból?

3. Communio (89–104. oldal)

Kérdések egyéni átgondolásra vagy kiscsoportos megosztásra

  • Te milyen gyakran áldozol?
  • Te hogyan szereted kifejezni tiszteletedet az eucharisztián Krisztus iránt?
  • Eddigi életedben mikor voltak olyan időszakok, amikor nem vetted magadhoz az eucharisztikus kenyeret? Mi volt a motivációd?
  • A fejezet második felében három értelmezés szerepel arról, mire mondunk áment áldozáskor. Most melyik szólít meg legmélyebben? Miért?

Kiscsoportos feladat

  • A teremben, ahol összejöttök, álljatok fel egy „hőmérő” mentén: egyik végére az álljon, aki csak nagyon ritkán szeretne áldozni, a másik végére az, aki bármikor! Mindenki úgy helyezkedjen el, hogy a pozíciója kifejezze a két modellhez való közelségét és távolságát. Ezt követően alkossatok párokat úgy, hogy egymástól távolabb állók kerüljenek össze. Négyszemközt beszélgetve figyeljetek egymásra: hogyan fejezi ki a másik a tiszteletét az eucharisztia iránt? Miért áldozik gyakrabban vagy ritkábban? Mit tanulhattok egymástól?

Szentírási feladat

  • Olvasd újra Szent Pál beszámolóját a korintusi gyülekezetről (1Kor 11,18–34)! Figyeld meg, hogyan jelenik meg benne az a három szempont, amire mi is áment mondunk, amikor az eucharisztikus kenyérben részesedünk!

Kreatív feladat

  • Készíts mézeskalácsot, és ajándékozz belőle egy-egy darabot azoknak, akik fontosak neked, és olyanoknak is, akik rászorulók vagy magányosak. Amikor átadod, mondj hozzá egy örömüzenetet (pl. „Legyen szép napod!”, vagy „Krisztus szeret téged!”), ami kifejezi a te jókívánságodat! Miközben a süteményt készíted, imádkozz Istenhez, hogy áldja meg azokat, akiknek adni fogsz belőle!
  • A következő alkalommal, amikor részt veszel az eucharisztián, figyelj tudatosan a pap által mondott eucharisztikus imádságra! Figyeld meg, mennyire hasonlít a szerkezete a Hitvalláshoz!

4. Megelőlegezett jelenlét (105–114. oldal)

Kérdések egyéni átgondolásra vagy kiscsoportos megosztásra

  • Te hogyan képzeled el a saját találkozásodat életed végén Istennel? (szánj rá néhány percet, és képzeld magad elé, ami történni fog: milyen érzések vannak benned? mit mond és tesz Jézus? hogyan reagálsz?)
  • Mi az, amiben még nem érzed felkészültnek magad a nagy találkozásra?

Kiscsoportos feladat

  • Tartsatok egy Krisztus-váró imádságot! Énekeljetek olyan éneket, amely ezt kifejezi! Olvassatok fel a Szentírásból egy olyan helyet, amelyet ebben a fejezetben érintettünk, majd ki-ki a saját szavaival adjon hálát azért a néhány dologért, amit majd a legszívesebben megköszönne eddigi életéből!

Szentírási feladat

  • Keress olyan szentírási helyeket, amelyek a várakozásról szólnak! Ezek segítségével imádkozd át, milyen szerepe van az életedben a várakozásnak!

Kreatív feladat

  • Ágoston, Anzelm és Tamás imádságainak mintájára írd meg a saját Krisztus-váró imádságodat!
  • Vesd össze a negyedik alfejezet (110–112.) szempontjait azzal, amit az első fejezetben (29–32.) a valóságos jelenlét minőségéről olvastunk! Hogy jobban el tudj benne mélyedni, készíts róla gondolattérképet!
  • A következő alkalommal, amikor az eucharisztián részt veszel, figyeld meg, hogyan elővételezi a liturgia ezt a végső Krisztus elé járulást! Amikor az oltár felé közeledsz, hogy magadhoz vedd Krisztus testét, tégy úgy, ahogy életed végén szeretnél elé állni!

Kedves olvasók! Nagy öröm számomra, hogy ezt a kötetet kezetekbe vettétek, és végig is elmélkedtétek velem együtt mindazt, amit Jézus Krisztus eucharisztikus jelenlétéről megtapasztaltam és a számotokra megfogalmaztam. Ha ezt közösségben, csoportosan tettétek, akkor javaslom, hogy gyűjtsétek össze benyomásaitokat és kérdéseiteket, és juttassátok el nekem a tevekenyjelenlet@gmail.com e-mail-címre! Igény esetén szívesen találkozom veletek videokonferencián keresztül vagy személyesen, hogy együtt folytassuk közös gondolkodásunkat az eucharisztiáról.

Imre atya

 

 

                                                                                                                                                                                                            Fotók: Hajdú D. András és Szabó Béla               Icons made by Freepik from www.flaticon.com