Orgonahangverseny-sorozat kuriózumokkal

Eredeti állapotukba visszaállított több száz éves, barokk orgonák is megszólalnak Pannonhalmán a Főapátsági orgonahangverseny-sorozaton. A bencés szerzetestemplom újjáépítésének és felszentelésének 800. évfordulójára a Pannonhalmi Főapátság értékmentő munkája révén egy 1770-es és egy 1710-es évekbeli hangszer újulhatott meg. Ezek, valamint a korábban restauráltatott 1740-60 és 1820-30-között épített barokk orgonák is szerephez jutnak a sorozatban, amely 2024. április 1-jén, Húsvéthétfőn Lévai Kamilla koncertjével indul.

A Főapátsági orgonahangverseny-sorozat immár több mint félévszázados múltra tekint vissza. Az idei év pedig igazán különleges, hisz 800 éve, hogy az újjáépített pannonhalmi Szent Márton-bazilikát felszentelték. A jubileumi év orgonahangverseny-sorozata, a hagyományokhoz hűen húsvéthétfőn indul. 2024. április 1-jén a 800 éves falak között Lévai Kamilla orgonaművész játékát élvezheti a közönség.

A fiatal tehetség 4 évesen kezdett zongorázni. Bachelor diplomáját a budapesti Zeneakadémián, majd mesterdiplomáját a krakkói Krzysztof Penderecki Zeneakadémián szerezte. Jelenleg a Łódź-i Zeneakadémia "Młodzieżowa Akademia Muzyczna" programjában tanul.
Lévai Kamilla két zeneiskolában oktat és vállal korrepetitori feladatokat, valamint a Krakkó főterén található Balettiskola korrepetitora, zongorakísérője. Mindemellett a krakkói Főkonzulátuson működő magyar iskola és óvoda ének-zene tanára és orgonistája.

A húsvéthétfői koncerten felcsendül Johann Sebastian Bachtól a c-moll Preludium és Fúga. Bach korában a misén belül ilyen sorrendben, hogy „Preludium és Fuga”, mint műfaj-együttes egészen biztosan nem, de az azon kívüli alkalmakon is valószínűleg csak igen ritkán volt hallható. A mai orgonakoncert-gyakorlatban azonban ezeket a műveket rendszerint egymás után szólaltatják meg. A Preludium közeli rokonságba hozható a Máté-passió zárókórus-tételével, és ilyen értelemben Krisztus szenvedéstörténete lezárásának hangulatát, egyfajta gyászszertartási karaktert hordoz. Bachtól ezen az estén elhangzik a d-moll Concerto BWV 596 is, amely Vivaldi RV 565 d-moll, két hegedűre, csellóra és vonósokra írt művének az átirata.

Lévai Kamilla orgonaművész

Hallhatjuk majd a 20. századi francia zeneszerző, Olivier Messiaen Offrande au Saint Sacrément darabját, amely a szerző egyik legkorábbi, orgonára írt műve. A darabot Messiaen halála után adták csak ki, felesége találta meg a dolgozószobájában és ő rendezte nyomtatásra. A két részre tagolható darab bevezető szakaszai mintha az angyalok Földre ereszkedését szimbolizálnák, de értelmezhetők a legfőbb templomi ereklye, az Oltáriszentség előtti térdre hullás zenei megfogalmazásaként is.

Az ünnepi hangverseny repertoárjában a 17. században élt, a kor legemblematikusabb zeneszerzője, Georg Muffat két műve is szerepel. A Toccata Decima szó szerint a 10. hangnemben, Muffat használatában a D-dúr hangnemben íródott, ünnepélyes hangvételű mű, amely akár a Feltámadási ceremónia bevezető zenéje is lehetett. Passacagliá-ja pedig a Húsvét előtti, Nagyböjti időszak, de akár a Keresztút zenei megfogalmazását is jelentheti. Struktúrájából fakadóan az ilyen formájú orgonaművek a mise több pontján is felhangozhattak. A hangverseny negyedik szerzője pedig Jan Welmers, aki a minimálzene stílusú műveivel vált ismertté zeneszerzőként. A most elhangzó Passacaglia című művét 1965-ben komponálta.

Műsoron:
Johann Sebastian Bach: C-moll Prelúdium és Fúga BWV 546
Olivier Messiaen: Offrande au Saint Sacrément
Georg Muffat: Toccata Decima
Georg Muffat: Passacaglia
Jan Welmers: Passacaglia
Johann Sebastian Bach: D-moll Concerto BWV 596

Jegyek és bővebb információ

A húsvéthétfői koncert után a felújított barokk orgonák lépnek párbeszédbe egymással az Orgonák Éjszakáján, május 18-án a Főapátság impozáns könyvtárban. Megszólal a 2022-re megújult 1740-60 között épített Martin Podkoniczky-orgona, amely már több koncerten is szerepelt. Ezen az alkalmon mutatkoznak be azonban először a nagyközönség előtt azok a barokk orgonák, amelyek a pannnonhalmi bazilika 800 éves jubileumára újulhattak meg. Az 1710-es évekbeli Martin Zorkovsky által készített hangszer az egyik legrégebbi a ma Magyarországon fellelhető orgonák közül, és a harmadik hangszer is csupán néhány évtizeddel fiatalabb társainál. Mindhárom eredeti hangzásában szólalhat meg, hisz a felújítás során úgy rekonstruálták azokat, ahogy azt egykori építőjük megálmodta.

Podkoniczky-orgona

A Főapátsági orgonahangverseny-sorozaton idén is hallhatjuk a Boldogasszony-kápolna tavaly debütált 1820-as orgonáját. Június 18-án, a Múzeumok Éjszakáján Tabajdi Ádám kivételes játékát élvezhetjük a szintén eredeti állapotába visszaállított hangszeren. A sorozat további két koncertjén , Szent István király ünnepén és Karácsony másnapján ismét visszatérünk a Szent Márton-bazilika évszázados falai közé. A Zene Világnapján pedig a Boldogasszony-kápolnába várja majd a zenekedvelőket a Pannonhalmi Főapátság.

Az orgonahangverseny-sorozatról bővebb információ ide kattintva érhető el.